# pembelajaran ekspositori, # demonstrasi sesuatu fenomena yang ditunjukkan dan dikawal urutan, babaknya oleh sistem, dan # latihan atau latihtubi yang disampai dan dikawal oleh sistem
Situasi di mana murid yang terlebih pandai memerlukan aktiviti pengayaan, perisian pendidikan yang lebih mencabar boleh diberi. Kalau lagi pandai, boleh suruh dia cari maklumat kat internet.
Pengunaan ICT untuk pembelajaran tutorial sesuai diguna dalam situasi berikut:
Kelas yang mengandungi murid yang ramai dengan kemampuan belajar yang berbeza. Dalam situasi ini, guru boleh memberi tumpuan kepada sebahagian murid sementara sebahagian yang lain mengunakan komputer. Guru terpaksa bertugas luar dan kelas diselia oleh guru ganti. Dalam situasi ini, guru tersebut bleh merancang pembelajaran mengguna komputer. Terdapat murid yang sukar mengikuti pengajaran guru. Dalam situasi ini, guru boleh menggunakan perisian kursus untuk pemulihan. Terdapat murid cerdik yang memerlukan aktiviti pengayaan. Dalam situasi ini perisian pendidikan yang mencabar minda boleh diberikan kepada mereka.
situasi yang sesuai untuk pembelajaran tutorial ialah mungkin di bawah pokok yang angin menghembus sepoi-sepoi bahasa dan bukan suasana yang seperti di negara yang bergolak seperti di palestin.
Dalam konteks penggunaan ICT dalam p&p, tiada satu cara pun boleh dikata sebagai terbaik dan mesti digunakan. Pendekatan terbaik yang sebenarnya ialah apabila penggunaan ICT sesuai dengan keperluan murid, serta dapat membuah hasil yang diharapkan dalam jangka masa yang munasabah.
Penggunaan ICT dalam p&p dapat dilihat dari dua aspek, iaitu aspek pengajaran (guru mengguna ICT), dan aspek pembelajaran (murid menggunakan ICT).
Dalam konteks pembelajaran, penggunaan ICT dalam p&p boleh dikategori sebagai:
Tutorial, Penerokaan (eksploratori), Aplikasi, dan Komunikasi. Dalam konteks pengajaran pula, ICT boleh diguna sebagai alat persembahan dan alat demonstrasi.
selepas penerangan diberikan pada murid, diberikan soalan dan dari jawapan murid dapat membantu guru memantau pemahaman murid secara cepat
ReplyDeleteP&P secara berkumpulan dalam bilangan yang kecil.
ReplyDelete# pembelajaran ekspositori,
ReplyDelete# demonstrasi sesuatu fenomena yang ditunjukkan dan dikawal urutan, babaknya oleh sistem, dan
# latihan atau latihtubi yang disampai dan dikawal oleh sistem
give up la nak jawab... lum belajar lagila tuan penceramah....
ReplyDeleteceria, gembira,ketawa,apa2 yang seronok
ReplyDeleteberiklim sejuk sepanjang tahun...
ReplyDeleteE=mc2 hammer
ReplyDeleteSituasi di mana murid yang terlebih pandai memerlukan aktiviti pengayaan, perisian pendidikan yang lebih mencabar boleh diberi. Kalau lagi pandai, boleh suruh dia cari maklumat kat internet.
ReplyDelete1.murid ramai
ReplyDelete2.guru bertugas di luar
3.murid sukar mengikuti pelajaran
4.murid cerdik memerlukan pengayaan
kawan biar ramai.cikgu yang kita suka biar satu
ReplyDeleteSekiranya murid sukar mengikuti pengajaran guru, guru boleh menggunakan perisian kursus untuk pemulihan.
ReplyDeletepuan latifah kata mesti gumbira
ReplyDeletePengunaan ICT untuk pembelajaran tutorial sesuai diguna dalam situasi berikut:
ReplyDeleteKelas yang mengandungi murid yang ramai dengan kemampuan belajar yang berbeza. Dalam situasi ini, guru boleh memberi tumpuan kepada sebahagian murid sementara sebahagian yang lain mengunakan komputer.
Guru terpaksa bertugas luar dan kelas diselia oleh guru ganti. Dalam situasi ini, guru tersebut bleh merancang pembelajaran mengguna komputer.
Terdapat murid yang sukar mengikuti pengajaran guru. Dalam situasi ini, guru boleh menggunakan perisian kursus untuk pemulihan.
Terdapat murid cerdik yang memerlukan aktiviti pengayaan. Dalam situasi ini perisian pendidikan yang mencabar minda boleh diberikan kepada mereka.
situasi yang sesuai untuk pembelajaran tutorial ialah mungkin di bawah pokok yang angin menghembus sepoi-sepoi bahasa dan bukan suasana yang seperti di negara yang bergolak seperti di palestin.
ReplyDeletepembelajaran dalam kumpulan
ReplyDelete1.Proses P&P bagi aras yang tinggi.
ReplyDelete2.Semasa Kursus
Dalam konteks penggunaan ICT dalam p&p, tiada satu cara pun boleh dikata sebagai terbaik dan mesti digunakan. Pendekatan terbaik yang sebenarnya ialah apabila penggunaan ICT sesuai dengan keperluan murid, serta dapat membuah hasil yang diharapkan dalam jangka masa yang munasabah.
ReplyDeletePenggunaan ICT dalam p&p dapat dilihat dari dua aspek, iaitu aspek pengajaran (guru mengguna ICT), dan aspek pembelajaran (murid menggunakan ICT).
Dalam konteks pembelajaran, penggunaan ICT dalam p&p boleh dikategori sebagai:
Tutorial,
Penerokaan (eksploratori),
Aplikasi, dan
Komunikasi.
Dalam konteks pengajaran pula, ICT boleh diguna sebagai alat persembahan dan alat demonstrasi.